BLACK-OUT ZENEKAR

 

Metal Hammer, 1994 64-es szám

 

 

A BRONZÉRMESEK

 

 

Nem mindennapi eset, hogy egy saját kiadásban megjelenő hazai album felkússzon a Hangpróba táblázat harmadik helyéig, pedig pontosan ez történt a Black-Out új, Fekete kék című anyagával. Biztosan sokan meglepődtek ezen, hiszen a srácok még a Pearl Jam új lemezét is megelőzték! Az érett, egyéni zenei világgal és elborult szövegekkel rendelkező Black-Out az utóbbi időben szenzációs bulikat adott, de ez a kitűnő anyag még a leglelkesebb híveket is meglepte. Botrányosnak is nevezhető, hogy egy ilyen minőségű lemezanyagnak szerzői kiadásban kell megjelennie! Lénárd László erről is beszélgetett a Black-Out képviseletében az interjúra érkezett Csányi tesókkal.

 

Azt tudom, hogy a basszusgitárosotok, Andrics Laci Pécsen tartózkodik, de hogyhogy nem hoztátok magatokkal az énekeseteket, Kowalsky-t?

"Mondtuk neki, hogy jöjjön - válaszolt Csányi Zoli dobos, aki a későbbiekben csendesen a háttérbe húzódott, mivel gitáros tesója, Szabolcs beszédesebbnek bizonyult. - De azt mondta, nincs kedve..." "Biztos fekszik az ágyban vagy makettozik. Az a mániája, hogy árbócos hajómaketteket rak össze, mikor unatkozik. Egyébként meg csak járkál a szobában. De olvasni is szokott, sőt egy könyvet is ír, csak még nem fejezte be. Pszicho-őrület lesz, az a címe, hogy Néma ajkak. Az egyik új szám ötlete is innen jött. A könyv egy olyan gyilkosról szól, aki levágja az áldozata ajkait és azokat gyűjti."

Vidám téma... Es a nóta született előbb vagy a könyv?

"A könyv ötlete sokkal korábban született. Mikor megírtam ezt a lassú számot, Kowalskynak egyből ez ugrott be róla. Úgy szokott lenni, hogy leviszem próbára a kész zenét, megcsináljuk a csapattal és eljátsszuk neki. Eléneklem, hogy milyen dallamot írtam a nótához, neki pedig a nóta hallatán egyből beugrik, hogy miről szól majd a szöveg. "

"Azon a témán, ami elsőre beugrik neki -egészítette ki a testvérét Zoli - már nem is szokott változtatni. Amikor elkészül vele, lehozza és mindig jó szokott lenni, mert érzi, hogy kell ezt csinálni. "

Ezek szerint a Black-Out zenéjét alapvetően Szabolcs írja?

"Igen, én komplett nótákat szoktam írni, amiket aztán Zolival összerakunk. Andrics Laci általában csak utólag rakja bele a maga kis dolgait Pécsen lakik, emiatt kevesebbet is jár próbákra, mint mi. Ő a reklámfelelős, mivel a Rocktükör műsornál van. Videoklipe-ket gyárt a csapatnak. Épp most vágott össze egy koncertszerű klipet a Jég című dalra, az E-Klubban felvett anyagból. Ez csak egy ideiglenes dolog lesz, amíg a két komoly klip el nem készül. Az egyik a Fekete kék-re lesz, a másik pedig ...Az első című dalra."

Mikor legutoljára beszélgettünk veletek, épp a Rádióban készültetek felvenni egy demót és azzal akartatok kiadót keresni a végül is saját kiadásban megjelentetett új lemezanyaghoz. Ennyire nem érdeklődtek utánatok a kiadók?

"Két számot vettünk fel akkor a Rádió 8-as stúdiójában, de olyan fosul szólt a felvétel, hogy az katasztrófa!"

Valami ismerős révén kerültetek a Rádióba?

"Egyszer playback-eltünk a Parabola című tévéműsorban Feróval és akkor kérdezte meg, hogy nem akarunk-e rádiófelvételt csinálni?"

Csak nem ez volt az az ominózus fellépés, amikor valami sátánista csapat kisérte Ferót?

"De bizony, azok mi voltunk! És az a röhej, hogy ezt a műsort mindenki látta! Bezzeg, mikor a klipünket mutatják, akkor senki sem nézi a tévét! Ha-ha! Egyszerűen csak arról volt szó, hogy meghívtak bennünket hülyéskedni és csak a felvételkor derült ki, hogy mi leszünk a sátán képviselői. Lobogott mögöttünk a tűz, az arcunk meg be volt kenve korommal! Ugy néztünk ki, mintha szenet lapátoltunk volna! Ha-ha! Először felmentünk a színpadra, ahogy szoktunk: rövidnadrág, bakancsok, satöbbi, de a rendező egyből beszólt, hogy nem jó, túl szépek ezek a gyerekek, csináljatok velük valamit, hogy sátániak legyenek... És ezt a műsort persze minden hülye látta."

Szóval, így kerültetek a Rádió stúdiójába, ahol ez a nem túl sikeres demófelvétel készült. Ezután ml történt?

"Néhány kiadót megkerestünk, de aztán úgy döntöttünk, hogy nem várunk tovább, az új anyagot is saját kiadásban jelentetjük meg. Ha az első széria elmegy, akkor már visszajön a befektetett pénz, de azért bízunk abban. hogy valamelyik kiadó így utólag rácsattan a lemezre. Sebestyén Laci a Helllo magazintól vállalkozott arra, hogy az összekészített promo-anyaggal körbejárja a kiadókat. Ő is nagyon bízik ebben a lemezben, akárcsak mi. Szerencsésebb is, ha nem mi magunk megyünk be a cégekhez. Ráadásul neki rengeteg ismerőse van és más csapatoknak is szokott segíteni reklám meg miegyéb terén Az lenne jó, ha a következő szériát már valami komolyabb kiadó finanszírozná, rendes reklámmal és akkor lenne CD-nk is. Jelenleg a kazettát a Rockland terjeszti."

Hallottam, hogy legendásan rövid idő alatt vettétek fel a lemezanyagot.
"Igen, mert egyrészt az utolsó hangig precízen ki voltak dolgozva a nóták, másrészt pénzünk sem volt arra, hogy hosszabb ideig legyünk a stúdióban. A lemez Németh Lojzi-nál készült, ahol az új Action is. Azért is mentünk oda, mert belehallgattunk az Action-be és nagyon vastagon szólt. Eredetileg egy olcsó stúdióban akartuk, felvenni az alapokat és csak a keverést akartuk Lojzinál végezni, de Lojzi azt mondta, hogy jobb lenne, ha a felvételeket is nála csinálnánk, mert akkor tudná igazán a maximumot kihozni az anyagból. Aztán kurvára bejött neki a zenénk, beleadott apait-anyait. Úgyhogy köszönet Németh Lojzinak, ezt bele is írhatnád a cikkbe! Olyan napi 12 órákat voltunk a stúdióban és összesen 70 óra alatt megvolt a lemez. Rendesen ki voltak érlelve a nóták, bennünk volt a tempó, minden felment elsőre."

Gondolom, Kowalsky-nak ís gyorsan mehetett a felvétel, mert érezhetően otthonosan mozog a dalokban, kényelmesen, lazán énekli a témákat.

"Igen, Kowa egyre jobb. Koncerteken is, nemcsak a stúdióban. Neki egyébként rossz a füle és régen az volt a gáz, hogy a bulikon két nóta után megsüketült a nagy hangerőben és ezért énekelt hamisan. Akkoriban emiatt el is hajtott az egyik nagy kiadó bennünket. Erre kitaláltam neki, hogy vegyen füldugókat és így most már mindent kellemesen, szobahőmérsékleten hall a színpadon. Azóta teljesen jól énekel. Még kontroll sem kell neki, az sem érdekli, ha nincs kontroll-láda! Ha-ha! Bedugja a fülét és kész, már énekel is! Ha-ha!"

"Még azt sem hallja, hogyha a közönség énekli a dalokat! - nevetett Zoli - Szoktuk mondani koncert után, hogy milyen jó volt a buli, mert a közönség hangosan énekelte a szövegeket, erre Kowalsky: Tényleg?! Nem is hallottam! Ha-ha! Nemcsak nem hall a színpadon, hanem nem is lát Tejesen beleborul a szövegeibe."

Beszéljünk egy kicsit a lemezanyagról! Miért lett Fekete kék a lemez eme?

"Elkészült ez a címadó szám - kezdte Zoli bizonytalanul - de nem volt refrénje, csak dallama..."

"Annyit mondtam csak Kowának, hogy két szóból álljon a refrén, aztán lejött próbára a kész szöveggel, de refrén még akkor sem volt A dal szövege olyan beszívott őrület, hogy "átment a téren a hangja,, meg ilyenekí Sokan nem értik ezt, néha még mi sem... Haha! Aztán dúdolgattunk egy ideig és akkor jött, hogy Fekete vér. Á, az gáz! Akkor legyen Fekete kéz! De nem, az is szar. Na jó, akkor legyen Fekete kék, az két szín, abba mindent bele lehet magyarázni! Aztán annyira megtetszett nekünk, hogy ez lett a lemez címe is és persze a borító is erre utal a felirattal együtt: Úgy is döntöttünk, hogy ez a fekete-kék Black-Out felirat lesz ezentúl a lógónk. Ez látható a klipekben és a pólónkon is. Nagyon tetszik, hogy ehhez a zeneileg egységes lemezanyaghoz sikerült látványban is valami hasonlóan egységest alkotnunk."

A Fekete kék anyaggal egy időben egy koncertkazettátok is megjelent, amelynek anyagát a kétéves szülinapi bulitokon rögzítettétek szeptemberben, az E Klubban. Miért pont most adtátok ki ezt a kazettát?

"Tulajdonképpen a koncertkazettát felvezetésnek szántuk az új lemez elé, de úgy alakult, hogy ez egy kicsit még később jelent meg, mint a Fekete kék Eredetileg csak egy másfélórás videofelvételt akartunk készíteni, ami hamarosan beszerezhető is lesz, de aztán arra gondoltunk, hogy mi lenne, ha kiadnánk egy rövidebb audiokazettát is? Ez egy hivatalos kalózfelvétel, igazából csak a Black-Out fanatikusoknak szól. Az új anyagról 3 szám került fel rá, az előzőről szintén és hallható még 2 feldolgozás is, a Pearl Jam Alivé-ja és a Stone Temple Pilots Plush-ja."

Nem féltek attól, hogy noha a saját nótáitok egészen mások, a feldolgozások alapján majd rátok sütik, hogy ráálltatok a divatos grunge-vonalra?

"Eddig ez még nem történt meg és reméljük, hogy nem is fog, mert a saját nótáink tényleg mások. Szeretjük a Seattle-i bandákat meg a Stone Temple Pilots-ot, de nem koppintjuk őket. Mi olyan zenét akarunk csinálni, ami egyéni, ritmikus, beindulós és vokális. Nemcsak Seattle-i bandákat hallgatok, hanem mindenféle dallamos zenét, például a Gunt. Nagyon szeretem a progresszív zenét is, például a Yes-t, a Queensryche-ot. De nem vagyunk olyanok, akik állandóan szaladnak az újdonságok után. Ha valamelyik haverunk felhoz valami új lemezt, akkor azt hallgatjuk hetekig, amíg valaki nem hoz valami újabbat. Most például az új Soundgarden nagyon bejött nálunk."

Mikorra terveztek turnét?

"Február-március táján megyünk egy országos turnéra a Southern Special társaságában, és a Screen is csatlakozik hozzánk. Csütörtök-péntek-szombat, ezek lesznek a bulinapok, szerte az országban. Jónak tartom, hogy zeneileg ilyen vegyes az összeállítás, ráadásul mindhárman friss, fiatal csapat vagyunk. Nagyon jó a barátság a Sutterékkel, azt mondták, hogy mással nem is tudnának elképzelni egy turnét, csak velünk. Úgy érzem, hogy az emberek kiváncsiak az új bandákra is. A hozzánk érkező levelekben mindig az van, hogy mikor járunk már feléjük is, szóval szeretnék látni a csapatot, nemcsak hallgatni. Itt az új kazetta, ami nálatok a Hangpróbában 3. helyezést ért el, látják a klipjeinket a tévében és természetes, hogy kiváncsiak a zenekarra. Remélem, hogy sikeres lesz a turné!"



Lénárd László